Otrokovice - Oficiální stránky města


Vyhledávání


Město Otrokovice dynamicky se
ROZVÍJEJÍCÍ MĚSTO
Město Otrokovice dynamicky se
ROZVÍJEJÍCÍ MĚSTO
Město Otrokovice dynamicky se
ROZVÍJEJÍCÍ MĚSTO
Město Otrokovice dynamicky se
ROZVÍJEJÍCÍ MĚSTO

Cesta: Titulní stránka > Město Otrokovice > Město a okolí > Krizové řízení > Krizové řízení města Otrokovice


Krizové řízení města Otrokovice

 

Krizové řízení

Krizovým řízením se rozumí analýza a vyhodnocení bezpečnostních rizik, ale především plánování, organizování, realizace činností prováděných v souvislosti s řešením krizových situací. To znamená připravit ORP jako celek na mimořádné události a krizové situace, které mohou postihnout toto území. Krizové situace jsou buď přírodního charakteru (povodně, rozsáhlé požáry, zemětřesení, sněhové kalamity), nebo vznikají činností člověka (provozní havárie, závažné znečištění vody a ovzduší, narušení dodávek pohoných hmot, plynu nebo elektrické energie, migrační vlny velkého rozsahu, terorismus).
Starosta ORP a starostové obcí jsou zmocněni vykonávat zásadní rozhodnutí při řešení mimořádných událostí a krizových situací. Starosta ORP si pro přípravu na krizové situace zřizuje bezpečnostní radu jako svůj koordinační orgán a pro řešení krizových situací zřizuje jako svůj pracovní orgán krizový štáb.
Krizové řízení má ve městě Otrokovice a v celém ORP na starosti oddělení krizového řízení, které také zajišťuje činnost jednotek sborů dobrovolných hasičů ve městě.

Bezpečnostní rada ORP

Bezpečnostní rada ORP se řídí statutem bezpečnostní rady a jednacím řádem. Bezpečnostní rada projednává úkoly k zabezpečení krizové připravenosti a zpravidla se schází dvakrát do roka, v případě potřeby i častěji.
Z každého jejího zasedání je pořízen zápis, prostřednictvím kterého přijímají její jednotliví členové úkoly. Bezpečnostní rada je koordinačním orgánem pro přípravu na krizové situace.
Předsedou bezpečnostní rady ORP je starosta města Otrokovice.

Integrovaný záchranný systém

Integrovaný záchranný systém (IZS) je efektivní systém vazeb, pravidel spolupráce a koordinace záchranných a bezpečnostních složek, orgánů státní správy a samosprávy, fyzických a právnických osob při společném provádění záchranných a likvidačních prací a přípravě na mimořádné události.

Základní složky IZS:

  • Hasičský záchranný sbor České republiky,
  • Jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje,
  • poskytovatelé zdravotnické záchranné služby,
  • Policie České republiky.

Ostatní složky IZS:

  • Vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil
  • Obecní policie
  • Orgány ochrany veřejného zdraví,
  • Havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby,
  • Zařízení civilní ochrany,
  • Neziskové organizace a sdružení občanů, která lze využít k záchranným a likvidačním pracím.

Proč integrovaný záchranný systém vznikl?

Integrovaný záchranný systém vznikl jako potřeba každodenní spolupráce hasičů, zdravotníků, policie a dalších složek při řešení mimořádných událostí (požárů, havárií, dopravních nehod, atd.).
Integrovaný záchranný systém se použije v přípravě na vznik mimořádné události a při potřebě provádět současně záchranné a likvidační práce dvěma anebo více složkami integrovaného záchranného systému.

V České republice jsou pro tísňová volání vyhrazena tato telefonní čísla:

  • 150  Hasičský záchranný sbor ČR
  • 155  Zdravotnická záchranná služba      
  • 158  Policie ČR      
  • 156  Obecní (městská) policie       
  • 112  Jednotné evropské číslo tísňového volání      

Přístup k těmto telefonním číslům je tedy zcela bezplatný z pevných telefonních linek, mobilních telefonů i z veřejných telefonních automatů.

Definice krizového řízení

Systém krizového řízení je specifická manažerská disciplína, která vychází z obecného manažerského základu, který je situačně aplikován pro potřeby řešení krizí.
Její specifika a odlišnost je, že v dané krizové situaci se veškeré činnosti provádějí v časovém, prostorovém a sociálním stresu. Krizové řízení je definováno v zákoně č. 240/2000Sb., o krizovém řízení." Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s řešením krizové situace."
 
Zákonná definice nepostihuje všechny aspekty řízení a z tohoto pohledu pojem krizového řízení lépe vystihuje obecná definice. „Krizové řízení je ucelený soubor názorů, zkušeností, doporučení, metod, opatření a vazeb uplatňovaných v hierarchizovaném a funkčně propojeném systému věcně příslušných orgánů veřejné správy, právnických a fyzických osob, jehož cílem je minimalizovat (zamezit) možnosti vzniku krize (formou prevence a korekce krizových situací ve spojitosti s účinnou protikrizovou intervencí) nebo (v případě, že krize již nastala) redukovat rozsah škod a minimalizovat dobu trvání krize. Důležitou součástí krizového řízení je i odstraňování následků krizových situací a obnova systému do nového, mnohdy vylepšeného stavu“. Společnost nedokáže vždy zabránit vzniku a šíření mimořádných a krizových situací. Proto stát k zajištění své vlastní bezpečnosti a bezpečnosti svých občanů vytváří bezpečnostní systém, který svou činností zabezpečuje koordinovaný postup jeho složek umožňující naplnění definice bezpečnosti a bezpečnostních zájmů ČR.
 
V podmínkách České republiky jsou cíle krizového řízení státu zakotveny v ústavním zákoně  č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, kde je v Čl. 1 – „Zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu.“ Pro další subjekty krizového řízení jsou stanoveny povinnosti v Čl. 3 odst. 2 – „Státní orgány, orgány územních samosprávných celků a právnické a fyzické osoby jsou povinny podílet se na zajišťování bezpečnosti České republiky. Rozsah povinností a další podrobnosti stanoví zákon.“ Pro ministerstva a jiné ústřední správní úřady k zajištění připravenosti na řešení krizových situací v oboru své působnosti jsou stanoveny úkoly mimo jiné usnesením Bezpečnostní rady státu č. 295 ze 14. května 2002 k Harmonogramu přípravy a zpracování krizových plánů.

Varování a vyrozumívání obyvatelstva

Za varování a vyrozumívání obyvatelstva odpovídá ze zákona starosta města. Může využít několik možností jak předávat informace občanům. Základním prostředkem je IVVS (informační výstražný a varovací systém), krizové SMS, Městská policie pomocí megafonů, sdělovací prostředky.

Příručka "Bezpečnost občanů Zlínského kraje"

Informační portál integrovaného záchranného systému Zlínského kraje, který přináší důležité informace pro ochranu osob a majetku při mimořádných událostech naleznete na adrese hzscr.cz.

Krizové situace

Jednoduché a praktické návody pro řešení krizových situací naleznete i ve videoklipech Hasičského záchranného sboru ČR - Štěstí přeje připraveným.

Sirény

Pronikavý zvuk varovné sirény znamená vždy nějaké nebezpečí. Může se jednat například o povodeň, rozsáhlý požár nebo havárii s únikem nebezpečné látky. V případě hrozby či vzniku podobné mimořádné události je důležité, aby ohrožení lidé byli varováni. Včasné a správné varování obyvatelstva zajišťuje v České republice síť poplachových sirén

 

Kontext

Umístění: Menu > Mapa stránek > Město Otrokovice > Město a okolí > Krizové řízení > Krizové řízení města Otrokovice

Zobrazit vyhledávací formulář »


Nepřehlédněte


Městská televize on-line

Přehrávač


Noviny


 
 

Hlavní nabídka sekce

Přeskočit nabídku

Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

Zpět na začátek stránky

web & design , redakční systém