Cesta: Titulní stránka > Město Otrokovice > Městské zpravodajství > Aktuální zprávy
Už jste si zvykla na to, že místo s dětmi trávíte svůj pracovní čas v kanceláři?
Zatím se
ještě s novou rolí sžívám. Ale i když většinu svého času nyní trávím v
kanceláři, tak té možnosti být v kontaktu s dětmi jsem se úplně nevzdala a ani
se toho vzdát nehodlám. Děti pro mě znamenají aktivní relax, který si, pokud to
jen trochu jde, užívám. A to nejenom jako učitelka, ale už i jako čerstvá
babička dvouměsíční vnučky. (smích)
Mateřská škola Otrokovice je složena ze
sedmi pracovišť. Jak moc bylo náročné do toho systému proniknout?
V otrokovické škole působím třináct let, takže
si troufám říct, že specifika jednotlivých pracovišť znám a vím, jak to tu všechno
chodí. A musím konstatovat, že předchozí ředitelka paní Magda Zycháčková celý
systém fungování školy nastavila skutečně dobře, proto jej nehodlám zásadně
měnit. Na druhou stranu je pravdou, že každý jsme jiný a vnímáme věci rozlišně.
Proto bych ráda zkusila některé věci jinak, někde ubrat, jinde zase přidat.
Domnívám se však, že nejdůležitější je zachovat kontinuitu a stavět na již
dosažených kvalitách.
Jsme prakticky ještě na začátku nového
školního roku. Je pro vás stejný jako všechny předchozí, nebo je letos něco
jinak, tedy pokud nepočítám váš nástup do nové funkce?
Těch
změn bylo hned několik. Například 1. září jsme ve spolupráci se zřizovatelem
mateřské školy městem Otrokovice otevřeli v budově Základní školy Trávníky
novou třídu, čímž jsme mohli rozšířit kapacitu školy a vyhovět tak prakticky
všem rodičům, aby se mohli vrátit do pracovního procesu. No a jednou ze změn je
také fakt, že se zvýšil počet ukrajinských dětí, které vzděláváme.
Kolik jste jich přijali a jak zvládáte
jazykovou bariéru?
V
letošním školním roce vzděláváme čtyřiadvacet dětí z Ukrajiny. Velkým přínosem
je pro nás učitelka ukrajinské národnosti, která však v Otrokovicích žije již
několik let. Díky své jazykové vybavenosti může s dětmi mluvit jak jejich
mateřštinou, tak je také učit česky.
Odpadává nám tak právě jazyková bariéra nejenom mezi dětmi samotnými,
ale i jejich rodiči. Nicméně ve škole nemáme pouze děti z Ukrajiny, ale
dlouhodobě vzděláváme děti také jiných národností s odlišným mateřským jazykem,
proto máme vytvořeny jazykové skupiny pro podporu českého jazyka.
Pomáhají vám s tím i moderní technologie?
V rámci
výchovně vzdělávacího procesu se snažíme o maximální využití moderních
technologií. Disponujeme tablety s
překladači, interaktivními programy, piktogramy, komunikačními deníky, protože
některé děti jsou skutečně velmi malé nebo vůbec nerozumí česky. Snažíme se
využívat jakékoliv způsoby alternativní komunikace tak, aby se dítě cítilo ve
škole dobře a mohlo se bez problémů integrovat do kolektivu. Digitální i alternativní
komunikace využíváme rovněž při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími
potřebami.
Musím říct, že Mateřská škola Otrokovice
patří, co do vybavenosti, k opravdu moderním školám. Ale přece – je něco, co
vám aktuálně chybí a ráda byste na všechna pracoviště školy pořídila?
To, co
bychom rádi uvítali, jsou interaktivní tabule, které mají aktuálně pouze dvě
naše pracoviště. Jinak musím říct, že máte pravdu, že škola je opravdu, co se
moderních technologií týče, na velmi vysoké úrovni. V letošním školním roce
jsme již z projektu stihli nově pořídit robotické pomůcky, digitální mikroskopy
a plno dalších didaktických her podporujících rozvoj digitální gramotnosti.
Vaše škola přijímá také dvouleté děti.
Kolik jich aktuálně ve škole máte a přináší to s sebou nějaké komplikace?
Letos
máme na pracovištích zhruba šedesát dvouletých dětí, což není zrovna málo.
Pravdou však je, že v posledních letech jde o jistý trend, který je patrný
nejenom na naší škole, ale jde o celorepublikovou záležitost. Ekonomická situace
nutí rodiče k rychlejšímu návratu do zaměstnání, takže i této situaci je
potřeba se přizpůsobit. Některé děti zvládají odloučení od matky a počáteční
adaptaci na nové prostředí a kamarády velmi dobře, ale pak jsou tu i děti,
které přece jen potřebují větší péči a pomoc, což je pro učitelky někdy opravdu
časově i organizačně náročné. Rádi bychom proto prostřednictvím projektu
získali dvě chůvy, které by personálně posílily naše řady a pomohly nám s těmi
nejmenšími.
Aktuálně asi nejpalčivějším tématem této
doby je ekonomická krize. Museli jste například navýšit ceny stravného?
Nevíme,
co nás čeká, proto chceme být v tomto roce hodně opatrní, co se investic týče.
Od září jsme byli nuceni zvýšit ceny stravného. Nyní průběžně vyhodnocujeme,
zda je toto navýšení dostačující, či ne.
Hodně diskutovaným tématem jsou i teploty
ve veřejných budovách. Jak k tomuto problému budete přistupovat ve školce?
Pokud to
počasí umožňuje, tráví děti co nejvíce času venku. Ale jsou i dny, kdy jsou
většinu dne v hernách na kobercových plochách nebo u stolečků a v době
odpočinku na lehátkách, která jsou rovněž u země. Takže si neumím představit,
že bychom ve třídách během zimy snižovali teplotu na 19 stupňů. V tomto směru
mohu rodiče uklidnit, že v mateřských školách tímto směrem, pokud nám to
legislativa nenařídí, určitě nepůjdeme.
Projevila se už tato krize nějak na
navýšení počtu rodin, které mají problém platit vám školné a stravné?
Bohužel
ano. Troufám si říci, že na každé naší škole máme v průměru až pět takových
rodin. S každou z nich, která má zájem, se snažíme spolupracovat a poradit jim,
kam se mohou obrátit s prosbou o pomoc.
Každý nový vedoucí s příchodem do své
funkce má hlavu plnou plánů. Mohla byste prozradit ty vaše?
Máte
pravdu, mám plno nápadů, vizí, přání.
Čeká mě dlouhá cesta, která nebude vždy lehká, ale s tím jsem do této
funkce šla a hodlám ji vykonávat, jak nejlépe dokážu. Co se týká nejaktuálnějších
změn, tak již zanedlouho představíme nové webové stránky školy, které, jak
věřím, uvítají nejen rodiče, ale i veřejnost. Ale především bychom se chtěli
aktivně zapojit do veřejného dění města, takže nás nyní bude veřejnost vídávat
na různých akcích města. Již první vlaštovkou bude akce Rozsvícení vánočního
stromu, kde naše děti vystoupí s kulturním pásmem. Mimo to bychom rádi
uspořádali vernisáž prací našich dětí na Otrokovické BESEDĚ. Takže doufáme, že
se nám to všechno podaří a všichni už se na to moc těšíme. A co se týká těch
dlouhodobějších, tak například bych chtěla dokončit projekt, který by měl
pomoci dětem s přechodem do základní školy a tím snížit počet dětí s odkladem
školní docházky. Nově příchozím dětem bychom chtěli ulehčit adaptaci pomocí
adaptačního programu. Dále bych ráda, abychom mohli rodičům nabídnout
participaci na vzdělávání formou poradenských dnů s odborníky z řad zaměstnanců
mateřské školy, také bych chtěla posílit vzdělávání pedagogických i
nepedagogických zaměstnanců, kteří tuto možnost vítají a mají zájem si zvyšovat
své znalosti. V oblasti investic bych ráda pokračovala v revitalizaci našich
zahrad. Příští školní rok bychom rádi zřídili další třídu pro děti s narušenou
komunikační schopností. A v budoucnu bychom byli rádi, kdyby se podařilo
vybudovat venkovní učebny, jako je již na pracovišti Jožky Jabůrkové 1389, aby
bylo možné co nejvíce činností přenést do venkovního prostředí.
V kanceláři trávíte určitě spoustu času.
Zbývá vám čas na odpočinek a koníčky?
V
kanceláři jsem teď opravdu hodně a nastaly i okamžiky, kdy jsem si sama
uvědomila, že je načase vypnout a trochu relaxovat, protože ctím heslo:
„Unavený ředitel rovná se špatný ředitel“. Takže teď se snažím najít rovnováhu
mezi pracovní náplní a soukromým životem. Mým největším koníčkem je čas
strávený s rodinou, která je pro mě vším.
Zpracovala:
Šárka Šarmanová
Další informace:
Lenka Vaculová
tisková mluvčí města Otrokovice
+420 723 606 758, +420 577 680 449
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.
web & design WEBHOUSE®, redakční systém vismo®