Cesta: Titulní stránka
„Čísla po prvních dvou
měsících provozu platebních terminálů ve vozidlech nám ukázala, že
v důsledku využívání elektronické úhrady jízdného, a to jak našeho
odbavovacího systému, tak též prostřednictvím celokrajské mobilní aplikace
Fairtiq, se množství jízdenek prodávaných v automatech a na předprodejních
místech snížilo asi o třetinu. Zásadním způsobem poklesl zájem cestujících rovněž
o nákup jízdenek přímo u řidičů,“ informoval ředitel Dopravní společnosti
Zlín - Otrokovice Josef Kocháň. Výrazně klesají také počty prodaných SMS
jízdenek.
Za měsíc leden činily tržby z bezhotovostního odbavení v
trolejbusech a autobusech DSZO zhruba 1 milion korun. Prodej papírových
jízdenek v automatech se naproti tomu v porovnání s loňským lednem o 1 milion
korun snížil (přibližně ze 3 na 2 miliony korun). Setrvale asi 85 procent
cestujících přitom využívá některou z dlouhodobých časových jízdenek.
Na nový systém bezhotovostních plateb jízdného ve vozidlech
rychle přešli lidé, kteří jsou už zvyklí například nakupovat v eshopech a
ti, kteří se s ním seznámili již dříve v některých jiných městech. „Ale pokud se někdo nechce učit nic nového,
zůstává pro něj beze změny v platnosti i původní způsob odbavování pomocí
papírových jízdenek koupených mimo vozidlo nebo i u řidiče. I nové odbavovací
terminály mají v dolní části štěrbinu, ve které se papírové jízdenky
označují,“ upozorňuje Josef Kocháň. Také u časového jízdného zůstávají
vedle nově vytvořené možnosti nákupu přes eshop v platnosti tradiční
papírové „kartičky“ s fotografií držitele a časovými kupony.
S pozitivním ohlasem seniorů se v loňském roce setkalo
zavedení bezplatného cestování pro osoby starší 80 let. Hojně se využívají také
seniorpasy od 65 let věku za 600 korun ročně, aniž by cestující musel mít ve
Zlíně či Otrokovicích trvalé bydliště. Studenti do 26 let ze Zlína, Otrokovic a
několika okolních smluvních obcí si mohou pořídit za stejnou cenu roční tzv.
juniorpas. „Kupují si jej i studenti,
kteří se vracejí domů jen na víkendy. Vyplatí se jim to,“ poznamenal
ředitel DSZO.
Zajímavý dopad mělo zavedení nových tarifů a forem
odbavování na platební disciplínu cestujících. „Přestože je počet cestujících i počet kontrolních akcí revizorů
přibližně stejný, černých pasažérů proti předchozím letům mírně ubylo,“
prozradil vedoucí dopravního úseku DSZO Ondřej Vašulka.
„Sbíráme všechny
podněty a praktické připomínky k zavedeným novinkám od uživatelů MHD a
budeme mít snahu vycházet jim vstříc. Sami cestující využíváním jednotlivých
platebních kanálů rozhodnou o tom, které budeme dále rozvíjet a které
z nich případně pro malý zájem budou zralé v budoucnu i na zrušení,“
dodal Josef Kocháň.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.
web & design WEBHOUSE®, redakční systém vismo®