Cesta: Titulní stránka
Vysouvaný most u Napajedel je s rozpětím 115 metrů druhým největším na Moravě. „Ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než 1 700 tun. Sytě červenou barvu jsme s projektanty zvolili přesně v odstínu amerického Golden Gate Bridge, aby byl dominantou v okolí. Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která bude společná pro oba jízdní směry. Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý. Netradiční technické řešení jsme zvolili také s ohledem na nebezpečí povodní na řece Moravě v této lokalitě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. Dále šlo o zachování průjezdnosti lodní dopravy,“ vysvětlil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
Směrové pruhy dálnice na mostě od sebe budou odděleny konstrukcí ocelového oblouku a závěsů, na kterých je zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou. Samotný oblouk je také ocelovým trámem o vnějších rozměrech 2,5 x 2,6 m, na něm bude most zavěšen na táhlech, která budou po dvojicích v sedmnácti řadách. Konstrukce mostu překlene řeku Moravu třemi výsuny. „Poslední třetí výsun plánujeme dokončit v únoru 2025. Na jaře pak osadíme konstrukci na ložiska a zahájíme montáž ocelového oblouku, na kterou využijeme dva velké mobilní jeřáby z obou břehů Moravy. Následně nás čekají práce na spřažené železobetonové desce. Ta bude jednotná pro celou šířku mostu a spotřebujeme na ni více než 1000 metrů krychlových betonu,“ přiblížil harmonogram prací hlavní stavbyvedoucí ze společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. Ondřej Kubíček.
Dálniční most na D55 umožní kapacitní překonání řeky Moravy a výrazně v místě zvýší plynulost a bezpečnost silničního provozu. „Součástí stavby je také protihluková stěna, která ochrání obytnou zástavbu Napajedel před hlukem z dálnice. Most budujeme v předstihu před dálničním úsekem mezi Napajedly a Babicemi jednak z důvodu špatného stavu současného mostu na silnici I/55, ale také aby byl co nejdříve ukončen stav, kdy musí řidiči sjíždět z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice, kde se zejména v časech dopravních špiček tvoří kolony,“ doplnil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
Hlavní trasa:
délka: 0,5 km
kategorie: D 25,5/120
počet všech stavebních objektů: 38
zhotovitel: FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., MI
Roads a.s.
cena stavby dle smlouvy: 674 mil. Kč bez DPH
termín realizace: 2023 – 2025
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.
web & design WEBHOUSE®, redakční systém vismo®